به گزارش خبرگزاری مهر، کاروان دوسالانه جشنواره ملی قصهگویی «نهال امید» با تقدیر از ۱۲ برگزیده در دومین روز برگزاری و آئین اختتامیه در استان کرمانشاه در بخش صحنهای و دیجیتال با حضور معصومه حسنی خونسار مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، داوران این دوره از جشنواره، کتابداران و کودکان عضو کتابخانه های عمومی روز دوشنبه در سالن زنده یاد احمد عزیزی کتابخانه عمومی امیرکبیر کرمانشاه به کار خود خاتمه داد.
در آئین اختتامیه دومین دوسالانه جشنواره قصه گویی نهال امید توسط داوران بیانیهای برای شرایط و حضور قصه گویی صادر شد و داوران بیان کردند امیدواریم برگزیدگان این جشنواره را با تمرین بهتر روی سکوی کشوری ببینیم.
متن بیانه هیأت داوران به شرح ذیل است:
قصه تاریخچهای به درازای زندگی بشر دارد نخستین حضور قصه با خطوط تصویری شکل یافت که در غارها و سنگ نوشتهها نگاشته شد. قصه روایتی تخیلی با پیرنگی ساده است قصه عرصه مهارتهایی است که کودک و نوجوان را برای زندگی میسازد آموزش زندگی محور است و تبلور زیباترین رفتارهای بشری است.
قصهگو کسی است که با هنر کلامی و غیرکلامی خود بهترین جلوههای زندگی را به کودک و نوجوان مینمایاند کودک با قصه زندگی میکند و قصه گو در این زندگی با کودک همراه میشود و قصهگو در عین بزرگی کودک میشود.
هیئت داوران این جشنواره با سپاس از مدیرکل کتابخانه های استان کرمانشاه لازم میداند از تمام شرکت کنندگان در این جشنواره قدردانی کرده و مواردی چند را به عنوان نمونه یادآور شود.
۱- محور هنر قصهگویی، روایتگریست، بنابراین خط روایت و حضور راوی در طول اجرا نباید خدشهدار شود و حضور نمایش و تئاتر و عروسکگردانی و …در قصه ابزار محور است نه هدفمحور و نباید به روایتگری صدمه بزند.
۲- لازم است قصهگو از تمام ظرفیتها، شرایط و امکانات محیطی برای قصه خود بهره ببرد.
۳- تناسب بین اجزا و محتوای قصه و ابزارهایی که استفاده میکنیم مانند صدا، موسیقی، تصویر و غیره از اهمیت بالایی برخوردار است.
۴- قصهگویی باید به گونهای باشد که تقویت و پرورش ذهنیت و خلاقیت مخاطب را درپی داشته باشد، استفاده از اکسسوار صحنه و صحنه آرایی به سبک نمایش ذهنیت و خلاقیت کودکان را محدود به حوزه نگاه کرده و از پرورش تخیل مخاطبان جلوگیری میکند، بدیهی است که فضاسازی و آفرینش ملزومات مورد نیاز قصه به وسیله نمادها و اشارهها میتواند در باروری تخیل کودکان موفقتر عمل نماید.
۵- برای اینکه قصهگویان عزیز وارد حوزه نمایش نشوند، باید مرز قصهگویی و بازیگری را بدانند و همیشه در هیئت قصهگو باقی بمانند، شخصیتِ کاراکتر را روایت کنند نه آنکه آن را بازی کند، همچنین لازم است که قصه گو با تأکید بر شخصیت اصلی داستان و شخصیت سازی کافی برای کاراکتر اصلی جایگاه او را مشخص کرده و شنونده را تا پایان با دغدغههای شخصیت اصلی همراه کن
۶- صدا به عنوان مهمترین ابزار قصهگویی، همواره باید مورد توجه خاص باشد. به قصهگویان گرامی توصیه میشود، تمرینهای پرورش و کنترل صدا را به عنوان یکی از مهمترین مؤلفههای یک اجرای موفق جدی بگیرند.
در دومین روز از برگزاری دوسالانه جشنواره ملی قصهگویی «نهال امید» در استان کرمانشاه سونیا مرادی، با اجرای قصه باران آفتاب و قصه کاشی، کیکاووس صوفی با اجرای قصه چله، هاوین رحیمی قصه زال دستان، میترا تقی زاده و شهلا یوسفپور با اجرای قصه سنگ قرمز کوچولو، ثریا نادری قصه دنیا چقدر بزرگه به اجرای قصه گویی در بخش صحنهای پرداختند.
در آئین اختتامیه دومین روز این جشنواره از دو گروه برگزیدگان شرکت کننده در بخش دیجیتال و بخش صحنهای تقدیر بعمل آمد که در بخش اجرای قصه گویی صحنهای نسرین عبدلی با کسب رتبه اول، آرزو قنبری دوم ثریا نادری مقام سوم، تهمینه ماوائیان رتبه چهارم، زهره نوری عنوان پنجم و مریم محمدی با کسب مقام ششم برگزیدگان بخش صحنهای جشنواره قصه گویی استانی شدند.
سپس در بخش دیجیتال از فرشاد جمشیدی به عنوان نفر برتر بخش دیجیتال، بهرام عظیمی نفر دوم، سونیا مرادی نفر سوم، سمیه میرزایی با کسب رتبه چهارم، مهناز افشاری نفر پنجم و هاوین رحیمی با کسب رتبه ششم در بخش دیجیتال با اهدای لوح یادبود و جوایز قدردانی به عمل آمد.
در ادامه از داوران این جشنواره قصه گویی و بیتا الفتی، فعال فرهنگی در حوزه قصه گویی کودک و نوجوان از طرف اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه با اهدای لوح یادبود قدردانی به عمل آمد.
نظر شما